CIELE & HODNOTY
Všeobecnými cieľmi výchovy a vzdelávania v SMŠ sú:
- zlepšovať sociálnu aktivitu dieťaťa a napĺňať potrebu sociálneho kontaktu s rovesníkmi i s dospelými,
- uľahčiť dieťaťu plynulú adaptáciu na zmenené – inštitucionálne, školské prostredie,
- podporiť vzťah dieťaťa k poznávaniu a učeniu,
- podporovať rozvoj individuálnych spôsobilostí dieťaťa,
- sprostredkovať základy verejnej kultúry a rozvíjať u dieťaťa dimenzie školskej spôsobilosti, aby sa ľahko adaptovalo na následné primárne vzdelávanie,
- umožniť dieťaťu napĺňať život a učenie prostredníctvom hry, priamej skúsenosti a aktívneho bádania,
- uplatňovať a chrániť práva dieťaťa v spolupráci s rodinou, zriaďovateľom a ďalšími partnermi s rešpektovaním potrieb dieťaťa a vytvárania podmienok pre blaho všetkých detí,
- identifikovať deti so špeciálnymi potrebami a zabezpečiť im všetky podmienky na individuálny rozvoj podľa týchto potrieb,
-
zabezpečiť spravodlivú dostupnosť a rovnosť vo výchove a vzdelávaní, ako aj dostupnosť poradenských a ďalších služieb pre všetky deti,
-
získavať dôveru rodičov pri realizovaní výchovy a vzdelávania v inštitucionálnom prostredí a pri koordinovanom úsilí o zabezpečovanie blaha a potrieb detí.
VLASTNÉ ZAMERANIE ŠKOLY
Naše hodnoty, na ktorých sú založené naše činy a rozhodnutia
- vytvárať prostredie založené na úcte, láske a dôvere k dieťaťu,
- rozvíjať osobnosť dieťaťa s prihliadnutím na jeho jedinečnosť, individuálne a osobnostné predpoklady,
- rozvíjať a podporovať zdravé sebavedomie a sebaistotu detí, rozvíjať a podporovať jedinečnosť detí,
- podporiť vzťah dieťaťa k poznaniu a učenia hrou,
- vytvoriť tvorivé a provokujúce prostredie so širokou paletou učebných a hrových pomôcok, v ktorom sa uplatní princíp aktivity,
- podporiť vzťah dieťaťa k prírode a k ochrane životného prostredia – rozvíjať u detí schopnosť prejavovať environmentálne cítenie,
- rozvíjať u detí návyky súvisiace so zdravým životným štýlom,
- utvárať a rozvíjať národné povedomie detí prostredníctvom ľudovej slovesnosti,
- vytvárať priaznivú sociálno-emocionálnu atmosféru na základe vzťahov dôvery, empatie, partnerstva aspolupráce – rozvíjať a podporovať schopnosti detí kooperovať v skupine,
- získať dôveru rodičov a poskytovať im výchovné poradenstvo,
- rozvíjanie celistvej osobnosti dieťaťa tak, aby sa dokázalo adaptovať na súčasné sociokultúrne prostredie a dokázalo sa uplatniť v rámci svojho bytia a ďalšieho vzdelávania,
- rozvíjanie základných spôsobilostí (kompetencií) kultúrnej gramotnosti,
- rozvíjanie samostatnosti a autonómie dieťaťa,
- rozvíjanie personálnej identity dieťaťa,
- rozvíjanie individuality a jedinečnosti dieťaťa (talent a nadanie) prostredníctvom individuálnych programov a aktivít,
- rozvíjanie základných komunikačných kompetencií z materinského jazyka a základy z cudzieho jazyka(anglicky, nemecky) a rozvíjanie komunikačnej gramotnosti,
- rozvíjanie sociálnych kompetencií (sociálnej gramotnosti).
- budovať pozitívny vzťah k učeniu a vzdelávaniu,
- podporovať zážitkové a hrové učenie vytváraním podnetného a tvorivého prostredia,
- vytvárať priaznivú sociálno-emocionálnu atmosféru na úrovni rovesníckych skupín ale aj rodičovskej komunity – budovať vzájomnú dôveru, empatiu, partnerstvo a participáciu,
- rozvíjať a podporovať vzťah k materinskému jazyku,
- podporovať osvojovanie cudzieho jazyka ako súčasť každodennej činnosti (rešpektujúc ontogenézu detí a ich individuálne schopnosti),
- vytvárať pozitívny vzťah ku knihám, k literatúre, k rozvoju predčitateľskej a komunikačnej gramotnosti v slovenskom a anglickom jazyku,
- zámerne celostne rozvíjať osobnosť detí – pripraviť deti na bezproblémový vstup na primárne vzdelávanie,
- podporovať nadanie, osobnosť a záujmy každého dieťaťa a pod.